De mondhygiënist

Wat doet de mondhygiënist ?
De mondhygiënist richt zich primair op de preventie van gaatjes (cariës) in tanden en kiezen en op het voorkomen van tandvleesaandoeningen.

 

De mondhygiënist:

  • brengt de mondsituatie in kaart, screent op tandheelkundige afwijkingen en stelt een passend behandelplan op;
  • maakt gebitsafdrukken, doet bacterieel onderzoek en maakt (in opdracht van de tandarts) röntgenfoto’s;
  • geeft uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten, roken en afwijkend mondgedrag (zoals duimen) op het gebit;
  • geeft voorlichting en instructies over gebitsverzorging, zoals het gebruik van tandenstokers, ragers en mondspoelmiddelen;
  • verwijdert plaque, tandsteen en aanslag en maakt worteloppervlakken glad, zo nodig met behulp van verdoving;
  • brengt gebitsbeschermende middelen aan, zoals fluoride;
  • brengt een ‘laklaag’ op tanden en/of kiezen aan, polijst vullingen en kan het gebit bleken;
  • vult kleine gaatjes, in opdracht van de tandarts;
  • bepaalt samen met de patiënt hoe zij hun hele leven lang een gezonde, schone mond kunnen hebben en houden!

Waarom?
Een leven lang een gezonde, schone mond. Wie wil dat niet? Door goed te poetsen en tussen de tanden en kiezen te reinigen, kunt u uw mondgezondheid zelf positief beïnvloeden. Maar de mondhygiënist, als specialist op het gebied van preventieve mondzorg, kan een extra belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van uw mondgezondheid (gebit, tandvlees en mondhygiëne)!

 

Regelmatig onderhoud
Ieder gebit kan te maken krijgen met tandsteen of aanslag. Ook gevoelige tandhalzen en teruggetrokken of bloedend (ontstoken) tandvlees zijn veelvoorkomende ongemakken. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het verstandig om al vanaf jonge leeftijd regelmatig een mondhygiënist te bezoeken. Iedereen kan rechtstreeks bij de mondhygiënist terecht. Ook als u gaatjes (cariës) heeft, of last hebt van een slechte adem, kan de mondhygiënist uitkomst bieden. Deze ‘aandoeningen’ betekenen lang niet altijd dat er sprake is van een slecht gebit. Maar het is wel belangrijk dat de mondhygiënist ze behandelt om erger te voorkomen. Of liever nog, dat u samen met de mondhygiënist de aandoeningen voor bent met regelmatig onderhoud. Preventieve mondzorg dus.

 

Advies
Soms kan een bepaalde aandoening of ziekte de kwaliteit van het gebit en tandvlees beïnvloeden, of andersom. Denk bijvoorbeeld aan bij diabetes, of hart- of vaatziekten. Ook bij zwangerschap is regelmatig bezoek aan de mondhygiënist zeer aan te raden.

 

Kosten
De overheid heeft het voornemen om met ingang van 2012 de tarieven in de mondzorg vrij te geven. Nu is het nog zo dat bijna alle zorgverzekeraars de behandelkosten van de mondhygiënist geheel of gedeeltelijk vergoeden. Dit is afhankelijk van de aanvullende verzekering voor tandheelkundige hulp. Voor personen tot 18 jaar vergoedt de verzekeraar de behandeling vanuit de basisverzekering. Wij raden u aan om voorafgaand aan de behandeling de kosten met uw mondhygiënist te bespreken. Dit voorkomt mogelijke teleurstellingen of problemen achteraf.

 

Rechtstreeks toegankelijk
Sinds 1 mei 2006 heeft u als patiënt geen verwijzing meer nodig voor een bezoek aan de mondhygiënist. U kunt zonder doorverwijzing, rechtstreeks bij de mondhygiënist terecht. Natuurlijk blijft het mogelijk dat een patiënt van de tandarts het advies krijgt om een mondhygiënist te bezoeken. Veel mondhygiënisten en tandartsen werken in teamverband en stemmen de behandeling, in overleg met de patiënt, onderling af.

 

Klacht
Een behandelend mondhygiënist zal al het mogelijke doen om de patiënt de zorg te bieden die nodig is. Indien de verleende zorg onverhoopt van mindere kwaliteit is dan gewenst, kan een patiënt een klacht indienen. Alle vrijgevestigde mondhygiënisten, die lid zijn van de NVM, zijn automatisch aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Paramedici Eerste Lijn, die klachten in behandeling neemt en beoordeelt. Voor de mondhygiënist in loondienst, verloopt de klachtenregeling via diens werkgever (veelal een tandarts). Wilt u meer informatie over klachtenprocedures? Neem dan contact op met het secretariaat Klachtencommissie Paramedici Eerste Lijn:

 

Klachtencommissie Paramedici Eerstelijn
t.a.v. drs. P.J.W. Schilperoord
Postbus 18800

3501 CV  Utrecht 
 tel. 06-12956429
 email: pieter.schilperoord@vvaa.nl

website: klachtencommissieparamedici.nl